Een mooie website die voldoende bezoekers trekt betekent nog niet automatisch het maximale rendement. Soms zijn kleine details bepalend voor het succes van een website of webshop. We hebben 5 tips voor je op een rij gezet om je te helpen zoveel mogelijk conversies te realiseren.
1. Minder is meer.
Probeer niet je website bezoekers te overladen met mooie plaatjes, filmpjes en teksten. Eén goede foto met een korte duidelijke tekst zal veel eerder aanzetten tot actie (aankoop of contact) dan een pagina vol goed bedoelde borstklopperij. Probeer je in te leven in jouw klanten en welke informatie ze zoeken.
2. Zorg voor interessante inhoud.
Het spreekt eigenlijk voor zich, maar hier gaan veel ondernemers de mist mee in. Het internetbureau maakt een mooie website en de ondernemer propt de website vervolgens vol met allerhande technische details en procedures. Op zichzelf vaak wel nuttige informatie maar het schrikt potentiële klanten af. Als ze door de bomen het bos niet meer zien zullen ze op een andere website verder zoeken.
3. Duidelijke aanwijzingen.
De Call to Action is natuurlijk het belangrijkste onderdeel van een website. Zorg voor duidelijke navigatie naar het offerteformulier of naar de webshop. Ook je downloads of linkjes moet zich onderscheiden van de overige inhoud. De bezoeker moet er eigenlijk niet eens bij stil staan, laat staan er naar moeten zoeken. Je bent op dat moment nog maar 1 klik verwijderd van een nieuwe order. Zorg er dus voor dat het daar niet alsnog mis gaat.
4. Voeg boeiende elementen toe.
Een mooi vormgegeven pijl of bullets in kleur zijn voorbeelden van boeiende elementen die een webdesign verrijken en de navigatie verduidelijken. Vaak schieten webbureau’s door met pratende poppetjes of andere elementen die eerder irritatie opwekken dan leuk zijn. Ook hier geldt meestal dat simpel beter is.
5. Laat je website testen door iemand anders
Vraag mensen uit je omgeving eens om iets op te zoeken op je website. Op deze manier zul je snel zien wat voor jou misschien duidelijk is voor andere juist onduidelijk kan zijn. Ook Google Analytics kan nuttige informatie opleveren. Een goed internetbureau weet die informatie te vertalen in concrete verbeteringen aan de website.